داربست هاي مدولار و انواع قالب فلزي بتن داربست هاي مدولار و انواع قالب فلزي بتن .

داربست هاي مدولار و انواع قالب فلزي بتن

قالب و بتن معماري

 قالب و بتن معماري

بافت و پرداخت سطحي, موضوع مهم معماري معاصر قلمداد مي شود و در برآوردن نيازهاي آرشيتكتي, بتن يك ماده بسيارحائزاهميت است و بتن معماري در دستيابي به يكنواختي رنگ و پرداخت سطحي كمك شاياني به معماران مي كند. بتن معماري كه ظاهرآن خصوصيت اصلي آن است به عنوان سطوح داخلي و خارجي سازه آشكار مي گردد.

در اصلاح قالب و قالب بندي معماري بتني كه با سطح كاملا صاف و با طرحي خاص كه نظر معمار سازه را مهيا مي كند اكسپوز گفته مي شود در مجموع توليد قالب اكسپوز از فولاد متراكم و بدون موج استفاده مي گردد. 

نكاتي مانند جوش هاي منظم, پرورش هاي دقيق استفاده از صفحات بزرگ يا اتصالات محكم از ويژگي هاي  بتن معماري و همچنين قالب هاي اكسپوز در مرحله توليد مي باشد

 

تعريف قالب بندي

 به سيستم تكيه گاهي كه بتن تازه ريخته شده و يا حتي نيمه عمل شده با بتن در تماس است را قالب گويند تكيه‌گاه قالب ها شامل شمع هاي مجدد , يراق آلات جهت مهار بتن معماري و بخشي از يراق آلات در جهت پيشرفت كار مي باشد.

پوشش قالب

 ماده كه سطح تماس قالب ها را مي پوشاند را پوشش غالب گويند اين پوشش غالب در بتن معماري بايد از كيفيت خوبي برخوردار باشد چراكه كيفيت پوشش غالب تاثير مستقيم بر سطوح بتني دارد كه با حفظ كيفيت آن يكنواختي سطوح بتني حفظ مي گردد.

از پوشش هاي مناسب براي قالب در معماري مي توان به تخته چند لايي, فولاد, پلاستيك مسلح به الياف شيشه و آلومينيوم  نام برد.

كه هريك از مصالح فوق با توجه به عناصر فشار بتن معماري در سازه هاي مختلف استفاده مي گردد.

(تصوير5)

 

روكش قالب

ورقي كه مستقيم به سطح داخلي قالب ها متصل مي شود ورق يا صفحه اي است كه به آن روكش قالب گويند.

اين روكش ها در جهت بافت سطحي و كيفيت بتن  معماري تمام شده كارايي دارند. موادي همچون چوب و پلاستيك صلب و مواد ارتجاعي براي استفاده از روكش مناسب مي باشدو البته در برخي از سازه ها از پلاستيك و الياف شيشه نيز استفاده مي گردد.

بست قالب

در مقابل فشار جانبي بتن هاي سخت و سفت نشده و براي ثابت نگه داشتن قالب ها, بست قالب استفاده  مي گردد كه دقيقا يك واحد كششي به شمار مي رود.

كه اين بست هاي قالب علاوه بر استحكام قالبها بايد طوري طراحي شوند كه فاصله هيچ فلزي از سطح بتن معماري از 38 ميليمتر بيشتر نباشد.اين بست ها رانبايد با وسايلي همچون گوشواره , مخروط واشر يا موارد و وسايلي مجهز كرد كه باعث فرورفتگي هايي شود كه سطح بتن داراي تغييرشكل شود.

انواع قالب هاي بتني

قالبهاي بتني را مي توان از موادي همچون چوب, پلاستيك ؛ بتن و الياف شيشه اي و يا حتي فلز تهيه نمود.كه نوع استفاده از مصالح فوق به شكل مورد نظر و تعداد موارد استفاده مجدد بستگي دارد .

شايان ذكر است كه هزينه ساخت قالب و سادگي برپايي و جداسازي آن نيز در شكل گيري نوع قالبها تاثيرگذاراست.

قالب هاي فرم چوبي

قالبهاي فرم چوبي كه براي جزئيات معماري طولي مناسب هستند از جمله تزيئنات روي هرم ها و رخ بام ها كارايي دارند. اين قالب ها را بايد با چوب هايي ساخت كه به سادگي دچار موج و شكاف نشوند.

همچنين به دليل ترشدن چوب و متورم شدن آن بايد مراقب تابيدگي قالب و باز شدن درزها بود.

(تصوير7)

قالب هاي فرم گچي

اين قالب ها براي بتن ريزي هاي با جزئيات پيچيده به كار مي رود كه اصولا به آنها قالب هاي يكبار مصرف گفته مي شود زيرا آنها در زمان باز شدن مي شكنند و غير قابل استفاده مي گردد.

(تصوير2)

قالب فلزي

آهن از ديربازمصالح مهمي در ساخت قالب هاي بتن معماري بوده است .

از جمله استفاده از فولاددر قالب هاي بتن معماري مي توان به پايه پل ها و نيم ستون ها و براي سطوح خميده نام برد .

(تصوير6)

قالبهاي پلاستيكي 

از محاسن استفاده از قالب هاي پلاستيكي جداسازي آسان آنها مي باشد.

سطوحي كه قالب پيچيده دارد از قالب هاي پلاستيكي استفاده مي كنند . از مزيت استفاده ان مي توان به چندين بار استفاده از آن اشاره كرد كه در مقايسه با قالب هاي گچي به صرفه تر و مناسب تر مي باشد.

(تصوير3)

كلمات كليدي: معماري, سازه, سازه بتن معماري , قالب, انواع قالب, قالب بتني, بتن

مقالات:

 

انواع قالب فلزي بتن

داربست هاي مدولار 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ اسفند ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۰۶:۴۹ توسط:نيمايي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :